Elektrische auto's zijn cruciaal voor balanceren net

30-4-2021, ChangeInc.

Auto’s als batterij inzetten voor het opslaan van lokaal opgewekte energie. Het kon al in een aantal wijken. Een nieuw onderzoeksproject Robust moet uitwijzen of het ook op grotere schaal toegepast kan worden.

Steeds meer huishoudens wekken zelf energie op met zonnepanelen. Het afgelopen jaar was zelfs een recordjaar met een stijging van 3,1 miljard kilowattuur. Ook de komende jaren zal het aanbod van decentraal opgewekte elektriciteit fors toenemen. Dat is goed nieuws voor het milieu maar kan voor problemen zorgen op het elektriciteitsnet. Want als het hard waait en de zon volop schijnt maar de vraag naar stroom laag is, kan het net overbelast raken. Omgekeerd kan op een windstille, mistige dag een tekort ontstaan.  

Lees ook: Forse stijging van groene stroom  

Kostbaar

Het onderzoeksproject Robust, onder leiding van Universiteit Utrecht en het Utrecht Sustainability Institute, bekijkt wat ervoor nodig is om het elektriciteitssysteem binnen steden bestand te maken tegen deze schommelingen. “Zo’n elektriciteitssysteem zou kunnen fungeren als alternatief voor het verzwaren van het net”, zegt Wilfried van Sark. Hij is hoogleraar integratie van zonne-energiesystemen aan de Universiteit Utrecht en trekker van het project. “Netverzwaring is met 100.000 euro per kilometer erg kostbaar. Bovendien is het tijdrovend en is de overlast van open straten vervelend.”

Lees ook: Slim balanceren op het elektriciteitsnet

Virtual Power Plant

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is het inzetten van elektrische auto’s als opslag voor duurzame energie. Een techniek die eerder in de markt werd gezet samen met autodeelplatform We Drive Solar. "Wij bieden een vloot van elektrische deelauto's als een soort grote 'virtual power plant' aan het energiesysteem aan, om daar vervolgens het systeem mee te verduurzamen”, zei directeur Robin Berg hier eerder over in een podcast op Change Inc.

Samen met autofabrikant Renault ontwikkelde We Drive Solar een systeem van laadpalen en deelauto’s die zowel energie kunnen opslaan als teruggeven aan het net: een bidirectioneel ecosysteem. Want niet elke auto is geschikt om als batterij te fungeren. Renault was een van de eerste autofabrikanten die zijn voertuigen geschikt maakte voor deze functie. Maar inmiddels volgen ook andere merken zoals het Koreaanse merk Hyundai en de Japanse autofabrikant Nissan.

Lees ook: Hoe Utrecht de dubbelfunctie van elektrische auto's optimaal benut

3,3 miljoen euro

Wat het onderzoeksproject Robust bijzonder maakt is de schaal. “Het is het eerste onderzoek ter wereld dat het stroomnet met behulp van auto’s balanceert op stadregio niveau”,  zegt Van Sark. In totaal zullen 400 speciale laadpalen ingezet worden en 100 deelauto’s. “Robust gaat ons inzicht geven in hoe steden kunnen bijdragen aan de stabiliteit van de elektriciteitsvoorziening.” Het onderzoek gaat begin april van start en heeft een subsidie gekregen van 3,3 miljoen euro uit de MOOI-regeling van de Topsector Energie.

lees artikel (opent nieuw scherm/tabblad)

Deel dit bericht

Tags:

Meer nieuws